پرسش و پاسخ درباره کد اقتصادی
برای ثبت نام در سامانه ی ثبت نام شماره اقتصادی از کجا شروع کنم؟
فرآیند ثبت نام شماره اقتصادی، شامل دو مرحله ی پیش ثبت نام و ثبت نام می باشد. برای شروع، ابتدا باید وارد سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی شده و اطلاعات خود را تکمیل نمایید. پس از تکمیل و تایید اطلاعات توسط شما، سازمان امورمالیاتی کشور، اطلاعات ثبتی شما را راستی آزمایی می نماید. برای مودیانی که کلیه ی اطلاعاتشان از سمت سازمان تایید گردد، جهت انجام مرحله ی دوم ثبت نام، نام کاربری و کلمه ی عبور صادر گردیده و از طریق پست، به محل اقامتگاه قانونی آنها و یا به صورت پیامکی به شماره همراه تایید شده آنها ارسال میگردد.
چگونه می توانم وارد سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی شوم؟
برای ورود به سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی، ابتدا وارد سامانه ی عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir شوید. در قسمت سامانه های عملیات الکترونیکی مالیاتی، روی ثبت نام الکترونیکی (شماره اقتصادی) کلیک نموده و پس از ورود به سامانه، روی لینک سامانه پیش ثبت نام شماره اقتصادی کلیک نمایید. با کلیک روی این لینک، به سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی هدایت خواهید شد.
نامه ی حاوی اطلاعات نام کاربری و کلمه ی عبور را از طریق پست دریافت نموده ام، برای ادامه ی فرآیند ثبت نام چه اقدامی باید انجام دهم؟
پس از دریافت نام کاربری و کلمه ی عبور، باید با استفاده از این نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه ی ثبت نام شماره اقتصادی شده و اطلاعات خود را در این سامانه تکمیل و تایید نمایید.
چگونه می توانم وارد سامانه ی ثبت نام شماره اقتصادی شوم؟
برای ورود به سامانه ی ثبت نام شماره اقتصادی، ابتدا وارد سامانه ی عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی شوید. در قسمت سامانه های عملیات الکترونیکی مالیاتی، روی ثبت نام الکترونیکی (شماره اقتصادی)، کلیک نموده و پس از ورود به سامانه، روی لینک سامانه ثبت نام شماره اقتصادی کلیک نمایید.
آیا این امکان وجود دارد که اطلاعات نام کاربری و کلمه ی عبور را حضورا در حوزه ی مالیاتی تحویل بگیرم؟
پاکت حاوی نام کاربری و کلمه ی عبور حتما باید از طریق پست، در محل اقامتگاه قانونی به دست مودی برسد و هیچ روش دیگری برای دریافت پاکت حاوی اطلاعات نام کاربری و کلمه ی عبور وجود ندارد. البته چنانچه شماره موبایل خود را در سامانه شماره اقتصادی تایید کرده باشید در مرحله ثبت نام می توانید از طریق ابزار فراموشی کلمه عبور آن را دریافت نمایید. در مرحله پیش ثبت نام نیز می توانید با قرار دادن قبض تلفن مرتبط با کدپستی بجای نامه رسمی اطلاعات کاربری را با پیامک دریافت نمایید.
در مرحله ی پیش ثبت نام، چگونه می توانم از فرآیند ثبت نام خود، مغایرت یا تایید اطلاعات از سمت سازمان امور مالیاتی کشور آگاهی یابم؟
در سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی، این امکان برای شما فراهم شده که وضعیت فرآیند شماره اقتصادی خود را از ابتدای ورود به سامانه پیگیری نمایید. برای این منظور، وارد سامانه ی پیش ثبت نام شده و در منوی سمت راست روی کلید وضعیت فرآیند شماره اقتصادی کلیک نمایید. صفحه ای به شما نمایش داده خواهد شد که در آن، کلیه ی فعالیت های صورت گرفته روی پیش ثبت نام شما، چه از سمت شما و چه از سمت همکاران ما، از آغاز ورود شما به سامانه ی پیش ثبت نام تا به امروز، با تاریخ روز ثبت می شود. هر وضعیت دارای یک شماره است. تاریخی که وضعیت برای شما ثبت شده است، زمانی که وضعیت برای شما ثبت شده است، عنوان کلی وضعیت ثبت شده و توضیحاتی در ارتباط با وضعیت ثبت شده در این قسمت قابل مشاهده می باشد.
زمانیکه برای دسترسی به پیش ثبت نامی که قبلا ثبت کرده ام، اطلاعات پیش ثبت نام را وارد می کنم صفحه ی خالی مشاهده می کنم، علت چیست؟
هر پیش ثبت نام شخص حقیقی که قبلا در سامانه ثبت کرده اید، با کدملی، کدپستی و بند قانونی که پیش ثبت نام با آن انجام شده است قابل دسترسی است و در زمان ورود به سامانه، این مقادیر باید دقیقا منطبق با پیش ثبت نام انجام شده ی شما باشد. بنابراین اگر به عنوان مثال برای دسترسی به پیش ثبت نام خود، کد ملی را به درستی وارد کنید اما کد پستی خود را اشتباه وارد نمایید، یا بند قانونی را در نوع مودی اشتباه انتخاب کنید، به دلیل مطابقت نداشتن این اطلاعات با اطلاعات قبلی ثبت شده ی شما در پیش ثبت نام مورد نظر، سیستم قادر به بازیابی پیش ثبت نام مورد نظر شما نبوده و از دید سامانه شما قصد انجام یک پیش ثبت نام جدید را دارید. چنانچه روی کلید پیش ثبت نام جدید کلیک کنید، پیش ثبت نام جدیدی با اطلاعات ورودی، ایجاد می گردد و صفحه ی خالی، جهت ورود اطلاعات در پیش ثبت نام جدید، به شما نمایش داده می شود. لذا دقت نمایید که اطلاعات اولیه پیش ثبت خود را در جای امنی نگهداری کنید و یا چاپ نمایید.
اطلاعاتی هویتی را از روی کارت ملی و به درستی ثبت نموده ام، اما باز هم مغایرت در اطلاعاتم ثبت شده است، چه اقدامی می بایست انجام دهم؟
چنانچه اطلاعات هویتی را دقیقا مطابق با کارت ملی وارد نموده اید و باز هم در اعتبارسنجی، در اطلاعات هویتی شما مغایرت ثبت شده است، جهت کسب اطمینان از یکی بودن اطلاعات ثبت شده روی کارت ملی و اطلاعات ثبت شده در بانک ثبت احوال، به سازمان ثبت احوال مراجعه فرمایید. در صورت یکی نبودن این اطلاعات، نسبت به اصلاح اطلاعات خود در سازمان ثبت احوال اقدام نمایید و پس از آن مجددا اطلاعات خود را در سامانه به روز نمایید.
با بند قانونی نادرست پیش ثبت نام نموده ام، آیا امکان تغییر بند قانونی را در سامانه دارم یا باید به حوزه ی مالیاتی مراجعه نمایم؟
چنانچه در مرحله ی پیش ثبت نام هستید و با بند قانونی نادرست پیش ثبت نام نموده اید، در سامانه ی پیش ثبت نام امکان تغییر بند قانونی برای شما وجود ندارد. برای تغییر بند قانونی در مرحله ی پیش ثبت نام، باید به حوزه ی مالیاتی خود مراجعه نمایید و درخواست کتبی خود را، به همکاران سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهید تا تغییر بند قانونی توسط همکاران مربوطه انجام گیرد. چنانچه در مرحله ی ثبت نام شماره اقتصادی هستید، با ورود به سامانه ی ثبت نام و صدور شماره اقتصادی، امکان تغییر بند قانونی را خواهید داشت.
در صورت ثبت مغایرت در آدرس پستی، چه اقدامی باید انجام دهم؟
آدرس اقامتگاه قانونی شما توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعتبارسنجی می شود. برای این منظور، کد پستی و آدرس ثبتی شما با کد پستی و آدرس ثبت شده در اداره ی پست مقایسه می شود و در صورت عدم مطابقت این اقلام اطلاعاتی با یکدیگر، در اطلاعات ثبتی شما مغایرت ثبت خواهد شد. در این موارد، سازمان امور مالیاتی، به تاییدیه ای از سمت اداره ی پست نیاز دارد. به اداره ی پست مراجعه نموده و تاییدیه ی پستی تهیه نمایید. اداره ی پست در این تاییدیه باید تایید نماید که کد پستی ثبت شده توسط شما، به آدرس اعلام شده توسط شما تعلق دارد. برگه ی تاییدیه ی پستی را به حوزه ی مالیاتی خود تحویل دهید. این برگه توسط همکاران ما، در پرونده ی الکترونیکی شما پیوست شده و جهت بررسی و اعتبارسنجی مجدد به قسمت مربوطه ارجاع داده خواهد شد. دقت نمایید، چنانچه کد پستی و آدرس مندرج روی قبض تلفن محل اقامتگاه قانونی شما ( آخرین قبض دریافتی) با آدرس اعلام شده توسط شما همخوانی دارد، می توانید این قبض را به حوزه ی مالیاتی خود تحویل دهید و نیازی به تهیه ی تاییدیه ی پستی نمی باشد.
برای یک واحد کسبی، اشتباها بیش از یک ثبت نام انجام داده ام و به ازای هر یک از ثبت نام های اضافی، برایم پیامک هایی از سمت سازمان ارسال می شود، چه اقدامی انجام دهم؟
هر ثبت نام اضافی یک پرونده الکترونیک برای شما محسوب می شود. لذا چنانچه در سیستم مالیاتی پرونده اضافی دارید باید با حضور در اداره مالیاتی خود و تکمیل فرم مربوطه ثبت نام اضافی را حذف نمایید.
آیا شرکاء به صورت جداگانه باید ثبت نام انجام دهند؟
در مشارکت های مدنی اعم از قهری یا اختیاری، تکمیل فرم پیش ثبت نام توسـط یکی از شرکاء کفایت نموده و ضرورتی به ثبت نام تمام شرکاء به صورت مجزا نمی باشد. بدیهی است اطلاعات سایر شرکاء در فرآیند ثبت نام اخذ خوا هد شد.
آیا امکان تغییر دادن مودی اصلی در ثبت نام اشخاص حقیقی وجود دارد؟
پیش ثبت نام: در مرحله ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی، امکان تغییر اطلاعات مودی اصلی وجود ندارد. چنانچه قصد تغییر مودی اصلی را دارید باید با مراجعه به حوزه ی مالیاتی خود، درخواست حذف ثبت نام خود را ارایه دهید و سپس با اطلاعات مودی اصلی، به سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی وارد شده و پیش ثبت نام جدیدی را در سامانه انجام دهید. ثبت نام: چنانچه در مرحله ی ثبت نام هستید، می توانید با ورود به سامانه ی ثبت نام و صدور شماره اقتصادی، اطلاعات مودی اصلی را تغییر دهید. در این صورت نام کاربری شما تغییر نمی نماید.
پاکت حاوی نام کاربری ام از پست برگشت خورده است برای ارسال مجدد پاکت حاوی نام کاربری و کلمه عبور چه اقدامی انجام دهم؟
پاکت حاوی اطلاعات نام کاربری و کلمه ی عبور شما به دلایل مختلف مانند عدم حضور، نقل مکان و… ممکن است سمت سازمان برگشت داده شده باشد. برای ارسال مجدد اطلاعات کاربری خود باید مجددا وارد سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی شده و در صورت صحت اطلاعاتتان، یک بار دیگر اطلاعات را ثبت نهایی کنید. وضعیت ۱۷: چنانچه بار اولی باشد که پاکت حاوی اطلاعات کاربری شما به سمت سازمان برگشت داده شده و در قسمت وضعیت فرآیند شماره اقتصادی، شماره وضعیت شما ۱۷ ( برگشت از پست در پیش ثبت ) می باشد، سازمان یک بار دیگر این نامه را برای شما ارسال خواهد کرد. به این منظور، شما باید مجددا یک بار با اطلاعات خود، وارد سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی شده و اطلاعات خود را تایید نهایی کنید. وضعیت ۱۶: اگر نامه ی محتوی نام کاربری و کلمه ی عبور شما، برای بار دوم به سمت سازمان امور مالیاتی کشور برگشت داده شده است، ثبت نام شماره اقتصادی شما در وضعیت ۱۶ (برگشت نامه حاوی اطلاعات کاربری به علت امتناع مودی) قرار می گیرد. در این وضعیت، امکان ورود به سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی را نخواهید داشت. برای قرار گرفتن در وضعیت ویرایش و ورود به سامانه ی پیش ثبت نام، باید به حوزه ی مالیاتی خود مراجعه نمایید و تعهدنامه ای تحویل حوزه دهید مبنی بر اینکه در دفعات بعدی که نامه ی حاوی اطلاعات کاربری از سمت سازمان برای شما ارسال می گردد، در محل حضور داشته و پاکت را تحویل می گیرد. با ارایه ی این تعهد نامه به حوزه ی مالیاتی مربوطه ی خود، همکاران ما شما را در وضعیت ویرایش قرار خواهند داد و شما امکان ورود به سامانه ی پیش ثبت نام و تایید نهایی اطلاعات خود جهت ارسال مجدد نامه ی حاوی اطلاعات کاربری را خواهید داشت. توجه:چنانچه آدرس شما تغییر کرده، ابتدا آدرس خود را در سامانه ی پیش ثبت نام تغییر داده و سپس اطلاعات را تایید نهایی نمایید.
اطلاعاتی هویتی خود را از روی کارت ملی و به درستی ثبت نموده ام،
کپی کارت ملی و شناسنامه ی خود را، به همراه تاییدیه ی ثبت احوال، به واحد فناوری حوزه ی مالیاتی خود تحویل دهید.
برای تغییر آدرس اقامتگاه قانونی در مرحله ی پیش ثبت نام، چه اقدامی باید انجام دهم؟
برای تغییر آدرس اقامتگاه قانونی در مرحله ی پیش ثبت نام، با اطلاعات کد پستی قبلی خود وارد سامانه ی پیش ثبت نام شوید و در قسمت آدرس اقامتگاه قانونی، کد پستی و آدرس جدید خود را وارد نموده و اطلاعات را ثبت نهایی کنید. البته باید دقت نمایید که ثبت نام دیگری با کدملی خود و بند قانونی مشابه در آدرس جدید وجود نداشته باشد.
در زمان ورود به سامانه ی ثبت نام شماره اقتصادی، با نام کاربری و کلمه ی عبور خود امکان ورود به سامانه را ندارم، مشکل چیست؟
چنانچه با مراجعه به حوزه ی مالیاتی، درخواست صدور نام کاربری مجدد داده باشید و نامه ی اطلاعات کاربری جدیدی برای شما چاپ شده باشد، اطلاعات نام کاربری و کلمه ی عبور قبلی شما غیر فعال خواهد شد و با این اطلاعات امکان ورود به سامانه ی ثبت نام و صدور شماره اقتصادی را نخواهید داشت. البته شما میتوانید اطلاعات کاربری را به صورت پیامک هم دریافت نمایید که در این صورت بلافاصله بعد از دریافت می توانید از آن استفاده نمایید. چنانچه تنها یک نامه ی حاوی اطلاعات نام کاربری و کلمه ی عبور در دست شماست و درخواست دیگری جهت صدور نام کاربری به حوزه ی مالیاتی تحویل نداده اید، و با این اطلاعات امکان ورود به سامانه را ندارید، در زمان ورود اطلاعات خود در سامانه ی ثبت نام، در ورود صحیح کلمه ی عبور خود دقت فرمایید. کلمه ی عبور به حروف کوچک و بزرگ حساس است و در صورت رعایت نکردن حروف کوچک و بزرگ امکان ورود به سامانه را نخواهید داشت. توصیه می شود اطلاعات مربوط به کلمه ی عبور خود را روی یک فایل متنی، مانند notepad یا Microsoft Word و با در نظر گرفتن حروف کوچک و بزرگ تایپ نموده و سپس کلمه ی عبور را از روی این فایل، copy نموده و در صفحه ی ورود به سامانه ی ثبت نام، در قسمت رمز عبور paste نمایید.
نامه ی حاوی اطلاعات کاربری ام جهت ارسال به پست تحویل داده شده است، اما با گذشت زمان بیش از یک ماه از آن تاریخ، هنوز نامه به دستم نرسیده است. چه اقدامی انجام دهم؟
چنانچه از تاریخ تحویل نامه ی محتوی اطلاعات کاربری شما به پست، بیش از یک ماه گذشته است و پس از آن وضعیت دیگری مانند برگشت از پست در اطلاعات شما ثبت نشده است، برای درخواست صدور نام کاربری مجدد به واحد کد اقتصادی در حوزه ی مالیاتی خود مراجعه فرمایید. فرم صدور درخواست نام کاربری مجدد را تکمیل نمایید و به همکاران حوزه ی مالیاتی تحویل دهید. دقت داشته باشید چنانچه آدرس اقامتگاه قانونی شما تغییر پیدا کرده است به همراه درخواست صدور نام کاربری مجدد باید درخواست تغییر آدرس را نیز به حوزه ارایه دهید. دقت داشته باشید، پس از صدور مجدد نام کاربری و کلمه ی عبور، نام کاربری و کلمه ی عبور قبلی شما غیر فعال خواهد شد. شما میتوانید در صورت تایید شماره موبایل خود در سامانه ثبت نام اطلاعات کاربری جدید را به صورت پیامکی هم دریافت نمایید.
آیا در صورت غیر فعال نمودن پیامک های تبلیغاتی، پیامک های مربوط به اطلاع رسانی در مورد فرآیند ثبت نام شماره اقتصادی برایم ارسال می شود؟
بله. چنانچه شما درخواست عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی را به مخابرات داده باشید بازهم پیامک های سازمان امور مالیاتی را دریافت خواهید نمود.
آیا پس از پیش ثبت نام، امکان تغییر نوع شخص وجود دارد؟
امکان تغییر نوع مودی، از شخص حقوقی به تشکل قانونی و بالعکس وجود دارد. برای این منظور باید به حوزه ی مالیاتی خود مراجعه نموده و درخواست کتبی خود را در سربرگ شرکت، با مهر شرکت و امضای مدیر عامل، تحویل حوزه ی مالیاتی دهید. امکان تغییر نوع شخص، از شخص حقوقی یا تشکل قانونی به شخص حقیقی و بالعکس وجود ندارد. در این شرایط باید با مراجعه به حوزه ی مالیاتی خود درخواست حذف ثبت نام اشتباه خود را تحویل حوزه ی مالیاتی داده و ثبت نام جدیدی را با اطلاعات درست در سامانه انجام دهید.
کلمه ی عبورم را در سامانه ی ثبت نام شماره اقتصادی تغییر داده ام، اما آن را فراموش کرده ام، آیا امکان بازیابی یا ریست کلمه ی عبورم وجود دارد؟
توصیه می شود کلمه ی عبور خود را پس از تغییر، در جای امنی یادداشت نمایید تا آن را فراموش نکنید. اما چنانچه به هر دلیل کلمه عبور را فراموش نموده اید می توانید به اداره مالیاتی خود مراجعه نمایید و یا از ابزار فراموشی کلمه عبور که در سایت قرار داده شده است استفاده نمایید.
چگونه می توانم برای شعبه خود نام کاربری و کلمه ی عبور مجزا دریافت کنم؟
برای دریافت نام کاربری و کلمه ی عبور برای شعب، ابتدا باید وارد سامانه ی ثبت نام شماره اقتصادی شده و در قسمت شعب، اطلاعات شعب خود را وارد نمایید. اطلاعات ثبتی شما، توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعتبارسنجی خواهد شد. برای شعبی که اطلاعاتشان توسط سازمان امور مالیاتی کشور تایید گردد، نام کاربری و کلمه ی عبور صادر خواهد شد. برای دریافت نام کاربری و کلمه ی عبور شعب، دوباره وارد سامانه ی ثبت نام و شماره اقتصادی شوید. در قسمت شعب، در جدول نمایش داده شده، در سطر مورد نظر، روی آیکون نمایش اطلاعات کامل،کلیک نمایید. در صفحه ی باز شده، نام کاربری و کلمه ی عبور شعبه به شما نمایش داده می شود.
در مرحله ی ثبت نام، امکان ویرایش نام واحد صنفی وجود ندارد، برای ویرایش چه اقدامی انجام دهم؟
در مرحله ی ثبت نام امکان تغییر نام واحد صنفی برای شما وجود ندارد، برای تغییر نام واحد صنفی خود باید به واحد کد اقتصادی حوزه ی مالیاتی خود مراجعه نمایید و درخواست کتبی خود را به همکاران ما تحویل دهید.
در مرحله ی دوم (ثبت نام شماره اقتصادی)، آدرس اقامتگاه قانونی ام تغییر کرده است، آیا می توانم آدرسم را تغییر دهم؟
چنانچه ثبت نام شما در مرحله ی اعتبارسنجی نباشد، امکان اعمال تغییرات را خواهید داشت. در صورتیکه آدرس اقامتگاه قانونی شما تغییر کرده است، می توانید با ورود به سامانه ی ثبت نام شماره اقتصادی اطلاعات آدرس اقامتگاه قانونی خود را به روز نمایید. توجه داشته باشید، پس از اعمال تغییرات توسط شما، این آدرس دوباره توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعتبارسنجی خواهد شدو تا زمان تایید یا عدم تایید اطلاعات، امکان ثبت نهایی اطلاعات و صدور درخواست اعتبارسنجی را نخواهید داشت.
چطور بررسی نمایم که تاکنون چند ثبت نام مجزا برای کد ملی و یا شناسه ملی من ثبت شده است؟
برای بررسی این موضوع شما می توانید از ابزار ویژه که لینک آن را در سمت چپ صفحه و یا صفحه ورود به سامانه ثبت نام ملاحظه می فرمایید استفاده نمایید. این ابزار کد ملی شما را در کل بانک اطلاعاتی جستجو نموده و چنانچه شما به عنوان مودی اصلی و یا شریک و یا عضوی از شرکت ثبت شده باشید به شما اطلاع خواهد داد. لازم به ذکر است اگر به هر دلیل کد ملی شما برای ثبت نامی درج شده است و نیاز به اصلاح موضوع دارید می بایست به اداره مالیاتی مراجعه نمایید.
پرسش و پاسخ درباره صورت معاملات فصلی
روش صحیح وارد کردن مبالغ در سامانه چیست؟
مبالغ را بدون جدا کننده، ممیز ، اعشار و هر گونه علامت دیگری وارد نمایید. در خصوص مبالغ برگشتی نیازی به وارد کردن منفی نمیباشد.
در سامانه آفلاین دریافت اطلاعات مالیاتی مسیر فایل اکسس کجاست؟
آدرس فایل اکسس شما در قسمت بالای پس زمینه برنامه درج شده است. ضمناً پس از پایان عملیات در قسمت پایین رسید نیز آدرس فایل موجود می باشد
برای اتصال به سامانه آنلاین از چه مرورگری استفاده شود؟
از تمامی مرورگرها می توان استفاده نمود.
مهندسین ناظر در چه بخش هایی باید ورود اطلاعات نمایند؟
چنانچه کارفرما باشند، می بایست اطلاعات قرارداد و اگر پیمانکار باشند، اطلاعات خرید و فروش را ثبت نمایند.
چه زمان باید معاملات را بصورت تجمیع به شرح معاملات کمتر از ۱۰ درصد مبلغ حد نصاب درج نمود ؟
مطابق بند ۴-۵ دستور العمل شماره ۲۰۰/۳۹۵۴ مورخ ۱۳۹۲/۰۳/۰۷ برای خرید های تا میزان ۱۰ در صد مبلغ حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، معاملات مذکور را طی یک سطر در فهرست سه ماهه، به صورت تجمیعی به شرح ((معاملات کمتر از ۱۰% مبلغ حد نصاب))، درج نمایید. در صورتیکه معاملات اعلام شده به شرح فوق از ۱۰% مبلغ خرید سالیانه شما بیشتر باشد ، شما به عنوان مودی دارای ریسک محسوب می شوید و در اولویت رسیدگی قرار خواهید گرفت.
شماره اختصاصی اشخاص خارجی را چگونه می توان دریافت کرد؟
الف) هنگام ثبت سفارش در سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نشانی www.sabtaresh.tpo.ir شماره ای به عنوان شناسه (کد) فروشنده دریافت می گردد شماره مذکور به عنوان شناسه اختصاصی اشخاص خارجی بوده و باید در سامانه معاملات سازمان امور مالیاتی در هنگام ارسال اطلاعات واردات درج گردد.
ب) در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir دربخش استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی امکان دریافت کد فراگیر اتباع خارجی برای اشخاص حقیقی وجود دارد منظور از کد فراگیر اتباع خارجی همان ” شماره اختصاصی اشخاص خارجی” است که برای افراد حقیقی بکار می رود.
آیا درج شماره اختصاصی اشخاص خارجی برای ارسال اطلاعات فروش به اشخاص خارجی ضروری است ؟
برای تکمیل معاملات فصلی مربوط به فروش به اشخاص خارجی که در ایران اقامت و فعالیت ندارند از جمله صادرات لزومی به درج شماره اختصاصی اشخاص خارجی نمی باشد ولی باید کلیه اطلاعات مذکور بصورت فصلی ارائه گردد.
آیا دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای دستورالعمل ۱۶۹ مکرر می باشند؟
براساس دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ مکرر کلیه اشخاص حقوقی وحقیقی موضوع بند”الف” و” ب” ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم از جمله دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای دستورالعمل مذکور می باشند.
دفاتر اسناد رسمی برای اجرای ماده ۱۶۹ مکرر مکلف به ارسال چه اطلاعاتی هستند؟
دفاتر اسناد رسمی باید مبالغ دریافتی بابت ثبت قراردادها، معاملات، اسناد و …. را که تحت هر عنوان از جمله “کارمزد” و “حق التحریر” از مشتریان برای انجام امور مربوطه دریافت می نمایند در فهرست فروش و کلیه هزینه ها بابت خریدهای انجام پذیرفته را در فهرست خرید ثبت و ارسال نمایند لازم به توضیح است ارسال مبالغ قرارداد بین متعاملین، متصالحین و … به هیچ عنوان ضروری نیست و ارتباطی با تکالیف دفاتر اسناد رسمی در اجرای ماده مذکور را ندارد.
درج شماره اشخاص خارجی در چه مواردی اجباری است؟
برای ارسال اطلاعات واردات شماره مذکور باید درج شود ولی در هنگام ارسال اطلاعات فروش به طرف معامله خارجی که در ایران اقامت و فعالیت ندارد درج شماره مذکور ضروری نیست.
آیا باید حقوق و دستمزد پرداختی به پرسنل بصورت فصلی ارسال گردد ؟
در صورتیکه مبالغ پرداختی برای کارکنان و پرسنلی باشد که در فهرست حقوق بگیران قرار دارند در اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم الزامی به ارائه مبالغ پرداختی به ایشان نیست و موارد مذکور در زمره مالیات بر حقوق می باشد.
چنانچه کالایی مشمول ارزش افزوده نباشد و یا مبلغی بعنوان ارزش افزوده دریافت یا پرداخت نشده باشد در قسمت مالیات وعوارض ارزش افزوده آیا باید رقم وارد نمود ؟
در صورتیکه مشمول ارزش افزوده نباشد و یا مبالغی بابت آن پرداخت یا دریافت نشده باشد در قسمت مالیات و عوارض صفر درج نمایند.
تکلیف خرید از فروشندگانی که شماره اقتصادی ارائه نمی دهند چیست ؟
بر اساس دستورالعمل اجرایی در خصوص خرید به یکی از دو وضعیت ذیل می توان اقدام نمود:
الف) در صورتیکه مبلغ هر صورتحساب (فاکتور)، کمتر از ( ۱۰% حد نصاب معاملات کوچک )، لزومی به درج شماره اقتصادی فروشنده بر روی صورتحسابهای مذکور نمی باشد و می توان خریدهای مذکور را به صورت تجمیعی و در قسمت ” معاملات کمتر از ۱۰% مبلغ حدنصاب” در سامانه معاملات فصلی وارد نمود. عدم درج شماره اقتصادی فروشنده بر روی صورتحسابهای مذکور در شمول جرائم متعلقه نخواهد بود.
ب ) در صورتیکه مبلغ صورتحساب هرخرید بالاتر از ( حد نصاب معاملات کوچک ) باشد، می باید حتماً معامله مذکور دارای صورتحساب طبق فرم نمونه پیوست دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ مکرر ق.م.م به شماره ۲۴۴۶۸/۲۰۰/ص مورخ ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ باشد و درج شماره اقتصادی خریدار و فروشنده بر روی صورتحسابهای صادره الزامی می باشد و عدم رعایت آن باعث تعلق جرائم مربوطه خواهد شد.
جرائم متعلقه ماده ۱۶۹ مکرر ق.م.م شامل چه مواردی می باشد؟
الف) در صورت « عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله حسب مورد یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود مشمول جریمه ای معادل ده درصد (۱۰%) مبلغ مورد معامله ای که بدون رعایت ضوابط فوق انجام شده است خواهند بود.
ب) عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور طبق دستورالعمل صادره مشمول جریمه ای معادل یک درصد (۱%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است خواهد بود. »
ج) استفاده کنندگان از شماره اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرائم موضوع این ماده با اشخاصی که شماره اقتصادی آنان مورد استفاده قرار گرفته است مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
د) در مواردی که خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری و فروشنده نسبت به اجرای تکلیف قانونی خود مبنی بر تکمیل فرم امتناع و ارسال آن به اداره امور مالیاتی خود اقدام نماید خریدار با توجه به مسئولیت تضامنی مشول جریمه ای معادل ۱۰% مبلغ مورد معامله خواهد بود.
ه) عدم ارائه صورتحسابهای مربوط به خریدهای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای “الف” و”ب” ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم در سال عملکرد و سال بعد از آن که مورد درخواست ماموران مالیاتی قرار گیرد مشمول جریمه ای معادل ۱۰% مبلغ صورتحسابهای ارائه نشده خواهد بود.
و) هرگونه جعل، تقلب، معاملات غیرواقعی، سوء استفاده وتبانی اشخاص موضوع دستورالعمل ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم در ارتباط با صدورصورتحساب وشماره اقتصادی خلاف مقررات بوده وضمن مسئولیت تضامنی، مطابق با قانون مبارزه با پولشویی، قانون ارتقاء سلامت نظام اداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام خواهد گردید.
ز) هرگاه سازمان امور مالیاتی کاربرد وسایل و روشها وصورت حسابها و فرم هایی را جهت نگاهداری حساب برای هر گروه از مودیان ضروری تشخیص دهد مودیان مکلف به رعایت آنها می باشند، عدم رعایت موارد مذکور در مورد مودیانی که مکلف به نگاهداری دفاتر قانونی هستند موجب بی اعتباری دفاتر مربوط خواهد بود و در مورد سایر مودیان موجب تعلق جریمه ای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات منبع مربوط می باشد.
ح) چنانچه ادارات امور مالیاتی ذیربط موقع رسیدگی، به موارد تخلفی مانند جعل، تقلب، معاملات غیر واقعی و تبانی و سوء استفاده راجع به صورتحساب و شماره اقتصادی برخورد نمایند، موظفند از طریق اداره کل ذیربط به دادستانی انتظامی مالیاتی گزارش نمایند تا عندالاقتضاء متخلفین تحت پیگرد قضایی قرار گیرند. اقدام به تعقیب قضایی، مانع مطالبه و وصول جرائم مالیاتی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر نخواهد بود .
ط) اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم مکلف به نگهداری صورت حسابهای مربوط به خریدهای خود در سال عملکرد و سال بعد از آن می باشند و در صورت درخواست ماموران مالیاتی باید به آنان ارائه دهند. در غیر این صورت مشمول جریمه ای معادل (۱۰%) صورت حساب های ارائه نشده خواهند بود
ی) جرائم ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم غیرقابل بخشش است و از طریق مقررات اجرایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم قابل وصول خواهد بود.
تکلیف فروش به خریدارانی که کد اقتصادی ارائه نمی دهند چیست ؟
بر اساس دستورالعمل اجرایی در خصوص فروش به یکی از دو وضعیت ذیل می توان اقدام نمود:
الف) در صورتیکه مبلغ هر صورتحساب (فاکتور) کمتر از (۱۰% حد نصاب معاملات کوچک)، در اینصورت الزامی به درج شماره اقتصادی خریدار بر روی صورتحساب نمی باشد و می توان فروش های مذکور را به صورت تجمیعی و در قسمت “معاملات کمتر از ۱۰% مبلغ حد نصاب” درسامانه معاملات فصلی وارد نمود عدم درج شماره اقتصادی خریدار بر روی صورتحسابهای مذکور در شمول جرائم متعلقه نخواهد بود.
ب) در صورتیکه خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری کند چنانچه فروشنده، مشخصات خریدار و موضوع مورد معامله را ظرف مهلت یک ماه از زمان انجام معامله در فهرست امتناع تکمیل و به اداره امور مالیاتی اعلام نماید، مشمول جریمه تخلف از این بابت نخواهد بود، در غیر اینصورت طرفین معامله متضامناً مسئول خواهند بود.
آیا اطلاعات درج شده در فرم امتناع باید مجدداً در قسمت فروش عنوان شود ؟
موارد تکمیل و ارسال شده در فرم امتناع دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم نیازی به تکمیل و ارسال مجدد در فهرست فروش ندارد.
فهرست پرداخت قراردادها برای ارسال چه اطلاعاتی می باشد؟
الف) فهرست پرداخت قرارداد فقط در خصوص مواردی که پرداخت بابت قراردادی انجام می شود که برای هر فصل برای پرداخت های صورت گرفته بابت قراردادها تکمیل و ارسال می گردد.
به عنوان مثال: قراردادهائی که دارای کارفرما و پیمانکار/ مشاور می باشند، می بایست فقط کارفرما فرم قرارداد را پر نموده و در قسمت “مبلغ کل قرارداد” مبلغ اصلی قرارداد را ذکر نماید و در قسمت “پرداخت” هر گونه پرداخت از مبلغ مذکور را درج نماید و نیازی به درج مجدد اطلاعات در قسمت خرید نمی باشد و پیمانکار/ مشاور می باید در قسمت فروش مبلغ دریافتی را عنوان نمایند.
ب) اشخاصی که دریافت کننده مبلغ قرارداد هستند می باید قسمت فروش را تکمیل نموده و در قسمت شرح کالا شرح خدمت یا قرارداد را عنوان نمایند.
فهرست پرداخت قراردادها برای ارسال چه اطلاعاتی می باشد؟
الف) فهرست پرداخت قرارداد فقط در خصوص مواردی که پرداخت بابت قراردادی انجام می شود که برای هر فصل برای پرداخت های صورت گرفته بابت قراردادها تکمیل و ارسال می گردد.
به عنوان مثال: قراردادهائی که دارای کارفرما و پیمانکار/ مشاور می باشند، می بایست فقط کارفرما فرم قرارداد را پر نموده و در قسمت “مبلغ کل قرارداد” مبلغ اصلی قرارداد را ذکر نماید و در قسمت “پرداخت” هر گونه پرداخت از مبلغ مذکور را درج نماید و نیازی به درج مجدد اطلاعات در قسمت خرید نمی باشد و پیمانکار/ مشاور می باید در قسمت فروش مبلغ دریافتی را عنوان نمایند.
ب) اشخاصی که دریافت کننده مبلغ قرارداد هستند می باید قسمت فروش را تکمیل نموده و در قسمت شرح کالا شرح خدمت یا قرارداد را عنوان نمایند.
آیا در صورت اجرای ماده ۱۶۹ مکرر، اجرای ماده ۱۰۴ ق.م.م الزامی است ؟
انجام تکلیف در خصوص اجرای دستورالعمل ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم مانع اجرای تکالیف مقرر در ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم (و یا بالعکس) نبوده و ارسال اطلاعات مذکور الزامی می باشد و در غیر این صورت مشمول جرائم متعلقه خواهند شد.
در قسمت خرید آیا فرم امتناع از خرید داریم ؟
خیر، فرم امتناع فقط مخصوص فروش کالا یا خدمات به خریداران می باشد که از ارائه شماره اقتصادی خود به فروشنده خودداری نموده اند و توسط فروشنده تکمیل و ارسال می گردد.
آیا وزارتخانه ها، نهادها، سازمانها و شرکتهای دولتی دارای شناسه ملی می باشند؟
بله. به کلیه وزارتخانه ها، نهادها، سازمانها و شرکتهای دولتی شناسه ملی تخصیص داده شده و سازمانهای مذکور می توانند به سایت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به نشانی WWW.MDHC.ir معاونت نوسازی و تحول اداری بخش اطلاعیه هیأت ماده ۱۶ مراجعه و از طریق رابطین خود نسبت به پیگیری دریافت شناسه ملی خود اقدام نمایند با رابطین خودشان که اسامی آنها اعلام گردیده تماس برقرار نمایند .
کلیه اشخاص حقوقی در صورتی که تاکنون شناسه ملی خود را دریافت ننموده باشند می توانند از شماره اقتصادی قدیم ( که با عدد ۴۱۱ شروع می شود) استفاده نمایند.
مشمولین اجرای دستور ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم چه اشخاصی هستند؟
کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ که شامل :
الف) صاحبان مشاغل بند “الف” که به موجب این قانون مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوط را بار عایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگاهداری کنند.
ب) صاحبان مشاغل بند ” ب” که برحسب این قانون مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر درآمد وهزینه می باشند. نمونه های دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می گردد و دردسترس قرار می گیرد.
طبق ماده ۹۶ صاحبان مشاغل موضوع بند”الف” ماده (۹۵) این قانون عبارتند از :
۱) دارندگان کارت بازرگانی و کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان.
۲ ) صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط صادر شده یا می شود .
۳) بهره برداران معادن.
۴) صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی ، مشاوره ای، انفورماتیک، رایانه ای اعم از سخت افزاری و نرم افزاری و طراحی سیستم وحسابداران رسمی .
۵) صاحبان مراکز آموزشی و پرورشی، آموزشگاههای آزاد، مدارس غیرانتفاعی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی .
۶) صاحبان بیمارستانها، زایشگاهها، آسایشگاهها، درمانگاهها و خانه های سالمندان
۷) صاحبان متلها و هتلهای سه ستاره و بالاتر.
۸) بنکداران، عمده فروشها، فروشگاههای بزرگ، واسطه های مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها .
۹) نمایندگان موسسه های تجاری و صنعتی، اعم از داخلی و خارجی.
۱۰)صاحبان موسسات حمل ونقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری یا باربری .
۱۱) صاحبان موسسات مهندسی و مهندسی مشاور.
۱۲) صاحبان موسسات تبلیغاتی و بازاریابی.
صاحبان مشاغل موضوع بند”ب” ماده (۹۵) این قانون عبارتند از:
۱) صاحبان کارگاههای صنعتی .
۲) صاحبان مشاغل ساختمانی، تأسیسات فنی و صنعتی، نقشه کشی، نقشه برداری، محاسبات فنی و نظارت .
۳) چاپخانه داران، لیتوگرافها، ارائه دهندگان خدمات چاپ و گرافیستها.
۴) صاحبان مراکز ارتباطات رایانه ای.
۵) وکلا، کارشناسان، مترجمان رسمی دادگستری، مشاوران حقوقی و اعضای سازمان های نظام مهندسی.
۶) محققان، پژوهش گران و کارشناسان آزاد که به تهیه و ارائه طرح های تحقیقاتی اشتغال دارند.
۷) دلالان، حق العملکاران، کارگزاران.
۸) صاحبان مراکز فرهنگی- هنری، فرهنگسراها، کانون های حرفه ای و انجمن های صنفی تخصصی.
۹) صاحبان سینماها، تماشاخانه ها ومکان های تفریحی و ورزشی.
۱۰) صاحبان مشاغل فیلم برداری، دوبلاژ، مونتاژ و سایر خدمات سینمایی.
۱۱) پزشکان و دندانپزشکان که دارای مطب هستند و دامپزشکان که به حرفه دامپزشکی اشتغال دارند.
۱۲) صاحبان آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، فیزیوتراپی ها، سونوگرافی ها، الکتروانسفالوگرافیها، سی تی اسکن ها، سالن های زیبایی و دیگر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی طبی وغیر طبی، صاحبان داروخانه ها اعم از انسانی و دامی، لابراتوارهای دندانسازی، مراکز ترک اعتیاد، موسسات ترمیم و کاشت مو، سازندگان اعضای مصنوعی، مراکز بینایی سنجی و شنوایی سنجی، مشاوره ژنتیک، مشاوره روانسنجی و روانشناسی، دفاتر خدمات پرستاری، مامایی و مراکز خدمات آمبولانس.
۱۳) صاحبان میهمان سراها، میهمان پذیرها و مسافرخانه ها.
۱۴) صاحبان تالارهایی پذیرایی، رستوران ها، تهیه کنندگان غذاهای آماده، ارائه دهندگان خدمات پذیرایی و کرایه دهندگان ظروف.
۱۵) صاحبان دفاتر اسناد رسمی.
۱۶) صاحبان تعمیرگاه های مجاز و اتو سرویسها.
۱۷) صاحبان نمایشگاه ها و فروشگاه های اتومبیل و بنگاه های معاملات املاک و آژانس های کرایه اتومبیل.
۱۸) سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر.
۱۹) عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات، فروشندگان مصالح ساختمانی دارنده عاملیت مجاز یا توزیع (سیمان، گچ و سایر مصالح ساختمانی)
۲۰) صاحبان دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و آژانس های پستی)، صاحبان دفاتر خدمات دولت الکترونیک (پلیس+ ۱۰) و دفاتر خدمات الکترونیک شهر.
۲۱) صاحبان جایگاهای اختصاصی فرآورده های نفتی و گاز (پمپ های بنزین و گازوئیل و گاز).
۲۲) صاحبان مهدهای کودک و پیش دبستانی.
۲۳) ناشران و صاحبان موسسات انتشاراتی.
۲۴) صاحبان دفاتر خدمات پیک موتوری.
۲۵) صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی.
۲۶) شیرینی فروشان و قنادی های دارای کارگاه.
۲۷) صاحبان کارگاه های تولیدی نان های حجیم، فانتزی و صنعتی.
آیا اطلاعات پرداخت قرارداد باید مجدداً در قسمت فروش عنوان گردد؟
درصورتی که اطلاعات پرداخت مبالغ بابت قراردادها در فهرست “پرداخت قرارداد” درج و ارسال گردیده بود نیازی به درج و ارسال مجدد آن در فهرست “فروش” نمی باشد.
موعد مقرر ارسال اطلاعات چه زمانی است و عدم ارسال به موقع مشمول چه جرائمی خواهد شد؟
کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی مکلفند فهرست معاملات خود را بصورت فصلی ( بر اساس سال شمسی )، تا یک ماه پس از پایان هرفصل بصورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان یا در محیط رایانه ای طبق فرم موجود در دستورالعمل به اداره امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند و عدم ارائه فهرست معاملات مشمول جریمه ای معادل ۱% مبلغ معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده خواهد بود.
در صورتیکه سال مالی شرکت در اواسط یکی از فصول باشد ارسال اطلاعات چگونه انجام می پذیرد؟
چنانچه انتهای سال مالی اشخاص حقوقی در خلال یکی از فصلهای سال شمسی باشد، برای فصل شمسی مذکور دو فهرست معامله تنظیم و ارسال می نمایند، به گونه ای که از ابتدای فصل شمسی تا پایان سال مالی یک فهرست و همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان فصل شمسی مذکور نیز یک فهرست جداگانه تسلیم می نمایند.
در خصوص اشخاصی که فاقد شماره اقتصادی می باشند چگونه باید عمل نمود ؟
اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این دستورالعمل مکلفند مادامی که برای آنها شماره اقتصادی صادر نشده از شماره ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی به جای شماره اقتصادی درمعاملات استفاده نمایند.
پرسش و پاسخ درباره ارزش افزوده
آیا فعالان اقتصادی (اعم از کارخانجات، شرکتها و صاحبان مشاغل) این مالیات را خواهند پرداخت؟
خیر، نظام مالیات بر ارزش افزوده نوعی نظام مالیات بر مصرف است و فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که مؤدی این نظام مالیاتی محسوب میشوند، صرفاً عامل وصول و انتقالدهنده این مالیات آن به مصرفکننده تلقی میگردند و هیچگونه مالیاتی توسط ایشان پرداخت نمیشود.
آیا با اجرای این نظام مالیاتی، هیچ یک از مالیاتهای قبلی حذف یا تعدیل خواهند گردید؟
بلی، از آنجا که مالیات بر ارزش افزوده بر پایه مصرف وضع میگردد جایگزین مالیاتها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجمیع عوارض خواهد گردید.
آیا چند مرحلهای بودن مالیات بر ارزش افزوده و وصول آن در هر یک از مراحل واردات ـ تولید ـ توزیع موجب اخذ مضاعف مالیات نخواهد شد؟
خیر، مکانیز اجرایی این مالیات به گونهای است که مالیات بر ارزش افزوده پرداختی در هنگام خرید به عنوان اعتبار (طلب) مالیاتی ایشان محسوب شده و به صورت دورهای تسویه میگردد. به همین دلیل هیچ مالیات مضاعفی بر فعالان اقتصادی تحمیل نمیشود. این مهم از ویژگیهای بارز مالیات مورد بحث است که منجر به جایگزینی آن با دیگر انواع مالیاتهای فروش در سایر کشورهای جهان شده است.
آیا ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در امر کسب و کار مشمول مالیات بر ارزش افزوده میگردد؟
خیر، اساسا“ مالیات پرداختی توسط مؤدیان ثبت نام شده بابت انواع نهاده ها از جمله ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و سایر تجهیزات که برای فعالیت اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته اند، از مالیاتهای وصول شده توسط آنها در اولین دوره مالیاتی با تسلیم اظهارنامه و درخواست مودیان قابل استرداد است.
آیا در این نظام مالیاتی خریدهای یکجای یک بنگاه تولیدی یا توزیعی، موجب تحمل طولانی مدت بار مالیاتی ناشی از این مالیات تا زمان فروش کالاها یا خدمات تولید نخواهد گردید؟
خیر، مودیان این نظام مالیاتی حتی در صورت انجام یکجای خریدهای خود و یا فرایند طولانی تولید، بار مالیاتی این نوع مالیات را تا زمان تولید و فروش محصول مربوطه تحمل نخواهند نمود، بلکه درزمان تسلیم اولین اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (که دوره های کوتاه فصلی برای آن تصویب گردیده است)، اضافه پرداختی مالیات بر ارزش افزوده را از دولت باز پس خواهند گرفت.
آیا تکالیف عملیاتی نظام مالیات بر ارزش افزوده به سادگی توسط مودیان این نظام مالیاتی قابل اجرا خواهد بود؟
بلی، مودیان این نظام مالیاتی کافی است: در زمان فروش کالاها و عرضه خدمات صورتحساب صادر و علاوه بر بهای کالاها و خدمات عرضه شده مالیات را محاسبه و از طرف دیگر معامله اخذ نمایند، علاوه بر نگهداری اطلاعات و اسناد و مدارک خرید و فروش خود (کما فی السابق)، صورت مالیاتهای پرداختی در زمان خرید و دریافتی در زمان فروش را نگهداری نمایند، با تکمیل اظهارنامه ساده فصلی، تسویه حساب نمایند. (طلب خود بابت مالیاتهای پرداختی در زمان خرید را از مالیاتهای دریافتی کسر و ما به التفاوت را به دولت پرداخت یا از دولت دریافت نمایند) .
آیا اجرای این نظام مالیاتی باعث افزایش بهای کالاها و خدمات برای مصرف کننده نهائی نخواهد گردید؟
خیر، در ابتدا نرخ عمومی مالیاتی ۷ و ۱۰ درصدی برای اجرای این نظام مالیاتی پیش بینی گردیده بود. لیکن با تصمیم و پیشنهاد دولت و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر : کاهش نرخ این مالیات (به ۱.۵ درصد مالیات به علاوه ۱.۵ درصد عوارض)؛ حذف مالیاتها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجمیع عوارض با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، اعطای معافیتهای گسترده به کالاها و خدمات مورد استفاده اقشار آسیب، و تصویب این پیشنهادات در مجلس شورای اسلامی، به هیچ وجه شاهد تغییر قابل ملاحظه ای در قیمتها در اثر اجرای این قانون نخواهیم بود.
اگر سازمان امور مالیاتی کشور استرداد ناشی از صادرات و یا ناشی از خرید یکجای ماشین الات، تجهیزات و یا مواد اولیه را به موقع انجام ندهد، چه روی خواهد داد؟
بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده چنانچه سازمان امور مالیاتی کشور استرداد مالیات بر ارزش افزوده را در مهلت مقرر قانونی (سه ماه) به انجام نرساند، مبالغ مالیات بر ارزش افزوده مشمول استرداد مشمول جریمه ای معادل ۲ درصد در ماه خواهد گردید که بایستی توسط این سازمان به همراه مالیاتهای مشمول استرداد به مودیان پرداخت گردد. در قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ جریمه تاخیر برای مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یکسان در نظر گرفته شده است.
شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده بر فعالان اقتصادی و فعالیتهای اقتصادی چگونه است؟
عرضه کالاها از طریق هر نوع معامله (بیع، صلح، هبه و …) و ارائه خدمات در قبال ما به ازاء و برای غیر در ایران و همچنین واردات آنها به استثنای موارد معاف مصرح در ماده (۱۲) صرفنظر از دولتی، تعاونی یا خصوصی تلقی شدن اشخاص، نحوه قیمت گذاری و تعیین حق الزحمه، مشمول پرداخت مالیات و عوارض میباشند. در این چارچوب به استناد بخشنامه شماره ۵۶/۳۸۲۳/۷۰۵۵۴ مورخ ۱۳۸۷/۵/۱۳ معاون هزینه و خزانه دار کل کشور کلیه ذیحسابهای دستگاههای دولتی مکلف به برقراری تمهیدات لازم در خصوص مالیات و عوارض موضوع این قانون میباشند.
دستور مقام محترم ریاست جمهوری در ارتباط با توقف اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اصناف و نحوه اجرای آن چگونه است؟
به استناد بخشنامه ۷۲۰۵۹ مورخ ۱۳۸۷/۷/۲۳ سازمان امور مالیاتی کشور اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفاً برای اصناف تابع شورای اصناف کشور به تعویق افتاده است. واردکنندگان، صادرکنندگان و سایر فعالان اقتصادی مطابق دستورالعملهای صادره کماکان مکلف به اجرای قانون مذکور بوده و در عرضه کالاها و ارائه خدمات به خریداران (اعم از اصناف و …) میبایستی مالیات و عوارض متعلق را در صورتحسابهای صادره درج و وصول نمایند.
با عنایت به تاریخ لازم الاجراء شدن قانون از ۱۳۸۷/۷/۱ تکلیف قراردادهای منعقده قبل از تاریخ یاد شده چیست؟
قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله قوانین آمره میباشد که صرفنظر از تاریخ انعقاد و پیشبینی یا عدم پیشبینی در قراردادهای منعقده نسبت به آن بخش از موضوع قرارداد که پس از تاریخ لازم الاجراء شدن قانون اجرا میگردد، شمولیت خواهد داشت. در این راستا در صورتیکه به موجب اسناد و مدارک مثبته احراز گردد بخشی از موضوع قرارداد قبل از تاریخ ۱۳۸۷/۷/۱ مورد اجرا قرار گرفته است، مطالبه مالیات و عوارض این قانون نسبت به آن بخش موضوعیت نخواهد داشت.
تاریخ تعلق مالیات در خصوص فعالیتهای پیمانکاری به چه ترتیبی خواهد بود؟
به استناد مفاد بند ب ماده )۱۱( قانون، تاریخ تعلق مالیات در مورد ارائه خدمات، تاریخ صورتحساب یا تاریخ ارائه خدمات هر کدام که مقدم باشد، (حسب مورد) خواهد بود. از آنجایی که فعالیتهای پیمانکاری از مصادیق ارائه خدمات تلقی میشوند، لذا اینگونه مودیان مکلفند به هنگام صدور صورت وضعیت نسبت به درج و وصول مالیات و عوارض ذیل صورت وضعیتهای صادره اقدام نمایند. بدیهی است در صورتی که صورت وضعیتهای صادره، توسط کارفرما تعدیل، مالیات و عوارض متعلقه نیز متناسب با تعدیل انجام شده، تعدیل خواهد گردید.
چگونگی تشخیص مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده توسط خریداران کالا یا خدمت ؟
کلیه مودیان ثبت نام شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده مکلف به درج و وصول مالیات و عوارض متعلقه ذیل صورتحسابهای صادره میباشند و خریداران کالا و یا خدمت در حال حاضر میتوانند از طریق مدارک ثبت نام اینترنتی مودی و در آینده نزدیک از طریق گواهینامههای صادره توسط سازمان امور مالیاتی کشور از صحت و قانونی بودن پرداخت مالیات و عوارض به فروشنده ( به عنوان مودی ثبت نام شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده ) اطمینان حاصل نمایند.
نحوه عدم شمول مالیات و عوارض در خصوص کالاهای معاف به چه ترتیبی است؟
به استناد مفاد ماده (۱۲) قانون، عرضه کالاها و ارائه خدمات مشخص شده در این ماده و همچنین واردات، از پرداخت مالیات و عوارض معاف میباشند. این معافیت قابل تسری به نهادهها و عوامل غیر معاف به کارگیری شده در تولید یا عرضه کالاها و خدمات معاف نبوده و عرضه کنندگان کالا یا ارائه دهندگان خدمت معاف مکلف به پرداخت مالیات و عوارض نهادههای تولیدی (کالا یا خدمت) خود میباشند. لیکن به موجب تبصرههای (۲) و (۳) ماده (۱۷) قانون، مالیات و عوارض پرداختی بابت کالاها و خدمات معاف قابل استرداد نمیباشد و به استناد تبصره (۵) ماده یاد شده مالیات و عوارض پرداختی توسط عرضه کنندگان کالای معاف یا ارائه دهندگان خدمات معاف، به عنوان هزینه قابل قبول موضوع قانون مالیاتهای مستقیم تلقی میگردد.
آیا معافیت روغن نباتی و شکر موضوع بند (۴) ماده (۱۲) قابل تسری به روغن نباتی خام و شکر تصفیه نشده میباشند؟
به موجب بند (۴) ماده (۱۲) صرفاً روغن نباتی و شکر که قابلیت مصرف خوراکی برای مصرف کننده را دارند از پرداخت مالیات و عوارض معاف میباشند لیکن روغن نباتی خام و شکر تصفیه نشده مشمول پرداخت مالیات و عوارض میباشند. شایان ذکر است معافیت مذکور در رابطه با روغن نباتی خوراکی حاصل از ریشه نباتی از جمله روغن ذرت، سویا، کلزا، کنجد، آفتابگردان، زیتون جاری میباشد.
آیا قراردادهای خدمات نیروی انسانی مشمول مالیات و عوارض این قانون میگردد؟
قراردادهای تامین نیروی انسانی از مصادیق ارائه خدمت بوده و مشمول مالیات و عوارض این قانون خواهد بود. شایان ذکر است در خصوص قراردادهای پیمانهای مدیریت، که هزینه حقوق و دستمزد پرسنل کلاٌ توسط کارفرما به طور مستقیم پرداخت میگردد (و در دفاتر کارفرما ثبت میشود) مالیات و عوارض این قانون صرفاً نسبت به مبلغ ریالی خدمات مدیریت ارائه شده وضع میگردد.
شرایط عدم شمول مالیات و عوارض در خصوص کالاها و خدمات صادراتی چگونه است؟
طبق مفاد ماده یک قانون مالیات بر ارزش افزوده صادرات کالاها و خدمات مشمول مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده میباشد. چنانچه اینگونه مودیان نسبت به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده (فارغ از حجم معاملات) اقدام و همچنین نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام نمایند با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۱۳) قانون یاد شده مالیات ها و عوارض پرداخت شده قابل استرداد خواهد بود.
آیا اجاره اموال غیر منقول از مصادیق معافیت بند ۸ ماده ۱۲ تلقی میگردد؟
اموال غیر منقول و همچنین اجاره آنها از پرداخت مالیات و عوارض معاف میباشند.
نحوه اعمال عدم شمولیت مالیات و عوارض به صادرات خدمات حمل و نقل و ترانزیت (موضوع ماده ۱۳) چگونه میباشد؟
خدمات حمل و نقل کالاهای صادراتی و ترانزیت در صورت رعایت شرایط مصرح ذیل (موضوع بخشنامه شماره ۶۵۶ مورخ ۱۴/۱/۸۷ رئیس کل سازمان امور مالیاتی) مشمول مالیات و عوارض این قانون نخواهد بود. الف ـ درآمدهای ارزی تحصیلی دارای منشا خارجی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و از طریق سیستم بانکی از خارج از کشور به حساب شرکت حمل و نقل صاحب درآمد واریز گردد و برای آن قرارداد یا صورتحساب صادر شده باشد. ب ـ پروانه ترانزیت خارجی در چارچوب قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای آن صادر و عملیات ترانزیت انجام و تسویه صورت پذیرفته باشد. ج ـ درآمد ارزی حاصل از حمل کالاهای صادراتی در صورتیکه مسئولیت حمل کالاها از مبدا جمهوری اسلامی ایران تا مقاصد خارجی از کشور به عهده شرکت حمل و نقل بینالمللی ایران واگذار شده باشد.
آیا معافیت خدمات حمل و نقل قابل تسری به حمل و نقل بار و کالا میباشد؟
معافیت بند(۱۲) ماده (۱۲) خدمات حمل و نقل صرفاً در خصوص خدمات حمل و نقل مسافری موضوعیت دارد و معافیت یاد شده قابل تسری به خدمات حمل و نقل بار و کالا نمیباشد.
وضعیت مبادلات در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی چگونه است؟
شرکتهایی که در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آَزاد تجاری ـ صنعتی فعالیت مینمایند، در محدوده مناطق یاد شده و همچنین از بابت انجام واردات و صادرات با خارج از کشور مشمول پرداخت مالیات و عوارض موضوع این قانون نمیگردند. لیکن مبادلات و نقل و انتقال کالا بین مناطق مذکور با داخل کشور مشمول پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون صدر الاشاره میگردد. شایان ذکر است به استناد ماده (۱۳) قانون موصوف مالیاتها و عوارض پرداخت شده بابت صادرات کالا و خدمت به خارج از کشور که از طریق مبادی خروجی رسمی صورت میگیرد، با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک (در مورد کالا) و اسناد و مدارک مثبته مسترد میگردد.
آیا اعمال دستورالعمل صورتحساب و درج کد اقتصادی و مشخصات هویتی خریدار در فاکتور الزامی است؟
طبق مفاد ماده (۱۹) قانون موصوف و همچنین مفاد راهنمای صورتحساب فروش کالا و خدمت، مؤدیان مشمول این نظام موظفند اطلاعات هویتی مشخصات متعاملین، اعم از نام، کد اقتصادی یا کد ملی (حسب مورد)، نشانی کامل و کد پستی را در خصوص فروشندگان و خریداران به طور کامل درج نمایند. کلیه مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده، مکلف به اجرای صحیح قانون میباشند. بدیهی است ارائه اطلاعات هویتی از جمله کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی و کد ملی برای اشخاص حقیقی از الزامات مقرر جهت اجرای صحیح قانون میباشد. لازم به یادآوری است آن دسته از مؤدیان که بر اساس قالب صورتحسابهای اعلام شده طی اطلاعیههای قبلی سازمان امور مالیاتی کشور (در چارچوب ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم) اقدام به چاپ صورتحسابها و یا تنظیم صورتحسابهای رایانهای نمودهاند، میتوانند تا پایان سال ۱۳۸۷ نسبت به ادامه استفاده از صورتحسابهای خود اقدام نمایند، مشروط بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده و عوارض متعلقه را محاسبه و ذیل صورتحساب درج و اخذ گردد. ضمناً سازمان امور مالیاتی کشور آمادگی خود را به منظور بررسی پیشنهادات آن دسته از مودیان مالیاتی که به دلیل محدودیتهای موجود قادر به استفاده از صورتحساب اعلامی نمیباشند اعلام میدارد.